Elektrický jednokolejný systém

Elektrický jednokolejný systém

Systém pro vnitřní přepravu, který automatizuje a zefektivňuje toky palet s pomocí vozíků s vlastním pohonem, které se pohybují po elektrifikovaných kolejnicích.

Produkt

Automatizované řešení pro rychlou přepravu palet Ideální na dlouhé vzdálenosti

Tento elektrický jednokolejný systém zahrnuje vozíky s vlastním pohonem, které převážejí palety v uzavřeném okruhu elektrifikovaných kolejí (položených na podlaze nebo zavěšených od stropu). Toto řešení umožňující zcela individuální konfiguraci a může sloužit k výstavbě kolejových okruhů různé složitosti a značné délky pro rychlé a efektivní propojení různých míst.

Systém je řízen softwarem, který reguluje provoz a určuje vozíkům optimální dráhu. Vozíky jezdí po celém kolejišti a převážejí palety mezi různými místy nakládky a vykládky. Díky vysoké rychlosti jízdy tento elektrický jednokolejný systém Mecalux maximálně urychluje zbožní toky ve všech typech skladů a výrobních středisek.

Tento elektrický jednokolejný systém tvoří vozíky s vlastním pohonem na přepravu palet

Přednosti elektrických jednokolejných systémů

  • Vysoká rychlost: vozíky dosahují rychlosti až 100 m/min, když jsou naložené, a 120 m/min, když jsou prázdné. Díky tomu je tento systém rychlejší než dopravníky a zajišťuje vyšší obrátku palet za hodinu.
  • Dlouhé vzdálenosti: elektrické jednokolejné okruhy jsou vynikající řešení pro automatizovanou přepravu palet mezi vzdálenými místy.
  • Inteligentní systém: systém řízení skladu (WCS) vyhodnocuje provoz v okruhu a potřeby nakládky a vykládky v reálném čase a rozděluje práci mezi aktuálně neobsazené vozíky. Každému vozíku určuje nejrychlejší trasu do místa určení a trasy dynamicky upravuje pro zamezení dopravní zácpy.
  • Nespojitý autonomní pohyb: vozíky se po přidělených trasách pohybují samostatně. Proto mohou jezdit po různých trasách v rámci jednoho okruhu, využívat zkratky a objížďky.
  • Plně konfigurovatelné okruhy: je možné navrhovat okruhy různé složitosti, s rovnými úseky i zatáčkami, výhybkami, zkratkami a paralelními trasami, parkovacími plochami a zónami údržby.
  • Pružnost a možnosti rozšíření: zákazníci mohou přidávat další vozíky a rozšiřovat okruh podle míry růstu své výroby. Stejně tak mohou zakládat nové stanice pro nakládku a vykládku palet nebo měnit umístění stávajících stanic.
  • Tichá, hladká jízda: design vozíků a uplatnění vyspělých technik akcelerace a brzdění zajišťují hladký a tichý pohyb vozíků. Neustálá synchronizace pohybů sousedních vozíků zajišťuje průběžné udržování bezpečných vzdáleností mezi nimi.
  • Energetická úspora: parkovací plochy umožňují uživatelům přizpůsobovat počet vozíků v provozu pracovnímu vytížení, což významně snižuje spotřebu energie.
  • Snadná údržba: za účelem údržby jsou vozíky odkloněny na pomocnou kolej, což zajišťuje nepřerušený provoz zbývajících součástí systému.
Tento elektrický jednokolejný systém představuje vysokorychlostní řešení, které urychluje paletové toky

Elektrická jednokolejní dráha urychluje interní tok palet bez zásahu operátora. Produkty přijíždějí na své skladovací a výdejní pozice automaticky a jejich vstup a výstup z AS/RS (Automatizovaný skladovací a výdejní systém) je mnohem rychlejší a efektivnější

Saar Originia Foods
Fernando Pellitero Výkonný ředitel
Saar Originia Foods
(Ejea, Španělsko)

Použití elektrických jednokolejných systémů na přepravu palet

Pružné a všestranné řešení vnitropodnikové přepravy automatizující toky palet

Tento flexibilní systém umožňuje přepravu na dlouhé vzdálenosti a konfiguraci i velmi složitých tras. Lze ho přizpůsobit pro různé funkce a typy skladů a výrobních středisek.

Jednokolejné dopravníkové systémy propojují jednotlivé části výrobního a skladovacího zařízení

Propojte jednotlivé části vašeho skladovacího zařízení

Jednokolejný přepravní systém automatizuje toky palet mezi jednotlivými zónami skladu.

Elektrifikované jednokolejné systémy propojují výrobní linky se skladem

Propojte sklad s výrobou

Elektrifikovaný jednokolejný systém slouží k propojení výrobních linek se skladem.

Jednokolejné paletové systémy umí propojit různé budovy skladu mezi sebou

Propojte různé sklady mezi sebou

Jednokolejné paletové systémy jsou ideální k propojení skladu rozmístěného v několika budovách a umožňuje konfiguraci dlouhých přepravních okruhů.

Elektrický jednokolejný systém lze použít k zásobování expedičních zón

Zásobování expedičních zón

Elektrické jednokolejné systémy urychlují přepravu palet do expediční zóny a jejich rozdělení mezi jednotlivé expediční kanály.

Modely elektrických jednokolejných systémů

Pro pokládku na podlahu nebo zavěšení od stropu: dvě možnosti pro nalezení optimálního řešení

Systémy vozíkových dopravníků mohou být nadzemní nebo pozemní pro montáž na podlahu, podle umístění kolejnice, po níž se vozíky pohybují. Funkce obou konstrukčních systémů je velmi podobná. Výběr závisí na konkrétním použití a charakteristikách zařízení provozovaného zákazníkem.

Součásti elektrických jednokolejných systémů

Typickými prvky elektrického jednokolejného systému jsou především elektrifikovaná kolejnice, která definuje dráhu, a autonomně se pohybující vozíky, které po této dráze jezdí a převážejí palety.

Elektrický jednokolejný systém Mecalux je vybaven sadou bezpečnostních prvků a mechanismů. Ty zabraňují kolizím mezi vozíky a umožňují jejich hladkou navigaci v rámci celého okruhu.

Vozíky pro pohyb po podlaze mají dvě pohonné jednotky a dvě kola

Vozíky (podlahový systém)

Pro přepravu palet po jednokolejných drahách instalovaných na podlaze se používají extrémně robustní a kompaktní vozíky. Za pohyb vozíku po elektrifikované kolejnici je odpovědná řídicí pohonná jednotka.

Podlahové kolejnice jsou upevněny na podlaze skladu

Kolejnice (podlahový systém)

Hliníkové profily kotvené k podlaze skladovacího zařízení. Tyto profily tvoří okruh, po němž se pohybují vozíky. Okruh zahrnuje měděné dráty dodávající elektrickou energii jednotlivým vozíkům.

Nadzemní vozíky cirkulují po kolejnici upevněné na stropě skladovacího zařízení

Vozíky (stropní systém)

Stropní dopravníkové systémy využívají výkonných, autonomně se pohybujících vozíků. Tyto vozíky se pohybují po elektrifikované kolejnici montované ve stropě pomocí řídicí pohonné jednotky.

Nadzemní kolejnice jsou instalovány na stropě nebo jiné vyvýšené konstrukci ve skladu

Kolejnice (stropní systém)

Jsou tvořeny hliníkovými profily zavěšenými na stropě nebo jiné vyvýšené konstrukci v budově. Tyto nadzemní elektrické jednokolejné systémy definují dráhy, po nichž se vozíky ve skladu pohybují. Kolejnice mají v sobě zabudované měděné dráty dodávající elektrickou energii, která umožňuje pohyb vozíků.

Pohonné jednotky umožňují pohyb vozíků

Pohonné jednotky

Pohonné jednotky se skládají z motoru a kola navrženého pro svižný a efektivní pohyb. Tyto jednotky jsou obsaženy jak ve vozících zavěšených na stropní kolejnici, tak ve vozících jezdících po podlahové kolejnici, a nabíjejí se pohybem vozíku po kolejnici.

Každý vozík elektrické jednokolejné je opatřen válečkovým dopravním pásem

Dopravníky

Každý vozík — ať už nástropní nebo podlahový — je opatřen válečkovým dopravním pásem, který umožňuje přesuny palet z vozíku do nakládacích a vykládacích stanic.

Palubní PLC komunikuje každý vozík se softwarem pro řízení fotily vozíků

Palubní programovatelný logický ovladač PLC

Vozíky jsou vybaveny instalovaným palubním ovladačem PLC, který komunikuje se softwarem pro řízení fotily vozíků a přijímá příkazy s popisem úkolů, které má vozík provést. Palubní ovladač PLC také kontroluje stav vozíku a vysílá příkazy ke spuštění nebo zastavení jeho pohybu.

Obvodové oplocení zabraňuje vstupu do prostoru pohybu přepravních vozíků po jednokolejných drahách

Bezpečnostní oplocení

Obvodové oplocení zabraňuje vstupu do prostoru pohybu přepravních vozíků po jednokolejných drahách.

Fotobuňky posilují bezpečnost systému tím, že zajišťují správnou vzdálenost mezi vozíky

Fotobuňky

Fotobuňky zajišťují trvalé udržování bezpečných vzdáleností mezi jednotlivými vozíky.

Nárazníky zmírňují sílu, která vzniká v případě kontaktu s jiným vozíkem

Nárazníky

Nárazníky jsou díly určené k pohlcování síly generované případným nárazem do jiného vozíku (například během údržby).

Stabilitu pohybu vozíků zajišťují hydraulické tlumiče

Hydraulické tlumiče

Tyto tlumiče jsou určeny ke kompenzaci síly, které na vozík vyvíjí jeho náklad. Brání houpání a naklánění a zajišťují stabilitu během pohybu vozíku na okruhu.

Nejčastější dotazy

Elektrická jednokolejka je automatizovaný systém nesouvislé přepravy palet tvořený vozíky poháněnými elektromotorem. Tyto vozíky se pohybují po uzavřeném elektrifikovaném kolejnicovém okruhu a přepravují palety mezi jednotlivými nakládacími a vykládacími stanicemi rozmístěnými po trase. Toto vysoce pružné a efektivní řešení pokrývá dlouhé vzdálenosti a výrazně zrychluje vnitřní přepravu zboží na paletách. Lze je přizpůsobit na míru různým typům skladů.

Vozíky jednokolejného systému manipulace s materiálem jsou rychlé a dosahují rychlosti až 100 m/min, když jsou naložené, a 120 m/min, když jsou prázdné.

Každý vozík uveze až 1 500 kg.

Vozíky mohou přepravovat palety o rozměrech 800 x 1 200 mm, 1,000 x 1 200 mm a 1 200 x 1 200 mm a rovněž poloviční palety o rozměrech 600 x 800 mm. Lze je však přizpůsobit i pro palety jiných rozměrů podle požadavků zákazníka, včetně severoamerických palet GMA.

Elektrifikované jednokolejné systémy lze provozovat v širokém rozsahu teplot prostředí od -30 °C do 40 °C. Proto jsou dokonalým řešením automatizace toků zboží na paletách v chladírnách a mrazírnách.

Provoz v elektrickém jednokolejném okruhu je monitorován v reálném čase pomocí softwaru, který přiděluje jednotlivým vozíkům pracovní úkoly. Tento program přijímá pracovní příkazy ze systému řízení skladu (WMS) a rozděluje práci mezi jednotlivé vozíky. Označuje nakládací a vykládací stanice, do nichž má který vozík zajet, a jednotlivým vozíkům určuje nejefektivnější trasu k provedené zadaného úkolu.

V okruzích systémů nadzemních dopravníků se vozíky s vlastním pohonem pohybují po hliníkových kolejích upevněných ke stropu nebo jiné vyvýšené konstrukci. V případě podlahových jednokolejných dopravníků jsou naopak kolejnice ukotveny k podlaze skladu.

Nadzemní dopravníky s vozíky se používají tam, kde je potřeba odstranit z podlahy skladu všechny překážky, aby byla umožněna cirkulace jiných manipulačních zařízení. Kromě toho usnadňují úklid prostor, na něž jsou kladeny přísné hygienické požadavky, například v potravinářských závodech. Jsou také ideální pro budovy s nerovnými nebo nedostatečně nosnými podlahami.

Podlahové elektrické jednokolejné systémy se obvykle používají při navrhování dopravních tras středních délek. Snadno se instalují a umožňují malé poloměry zatáček.

Jako ostatní elektrifikované jednokolejné systémy dopravníkový systém pro palety jsou určeny k automatizaci vnitřních toků nákladů na paletách. Dopravníky se vyznačují schopností souvislého pohybu a možností současné přepravy velkých počtů palet. Navíc na rozdíl od elektrických jednokolejných systémů dokážou dopravníky palety akumulovat; tj. zadržovat je za účelem vytvoření dočasné pohotovostní vyrovnávací zásoby nebo regulace toku palet.

I když elektrifikované jednokolejné systémy představují řešení s nespojitou vnitřní přepravou, jsou rychlejší než dopravníky. Dokážou i s nákladem dosahovat rychlostí až 100 m/min, ve srovnání s rychlostí 20 m/min, které jsou schopny dosáhnout dopravníky. Proto jsou elektrické jednokolejné systémy nejlepší volbou při navrhování středně dlouhých a dlouhých dopravních tras nebo když je potřeba maximalizovat rychlost přepravy palet.

Elektrické jednokolejné systémy a autonomní mobilní roboti (AMR) představují automatizovaná řešení určená k přesunům jednotlivých břemen mezi dvěma místy. Elektrifikovaný jednokolejný systém je založen na využívání vozíků, které přepravují palety v rámci uzavřeného okruhu s definovaným obvodem. Naopak roboti AMR se volně pohybují po závodě po trasách dynamicky přizpůsobovaných jednotlivým pracovním úkonům. Nejsou tedy vázáni uzavřenými navigačními okruhy nebo provozními zónami s omezeným přístupem.

Roboty AMR lze integrovat do systému uspořádání skladu snáze než elektrické jednokolejné systémy, protože nevyžadují instalaci kolejnic ani ochranného oplocení. Elektrické jednokolejné systémy jsou však často optimální alternativou ve scénářích s vysokými nároky na toky palet. Je to proto, že řešit takovou pracovní zátěž roboty AMR by vyžadovalo investici do velmi velkého počtu robotů.

Ano. Elektrický jednokolejný systém je velmi univerzální řešení vnitřní přepravy přizpůsobitelné individuálním charakteristikám skladovacího zařízení zákazníka. Díky jeho flexibilitě lze okruh upravit na míru podle konkrétních požadavků. Například lze přidat zatáčky a výhybky a vytvořit zkratky, paralelní trasy, diagnostické stanice a parkovací plochy.

Ano. Elektrický jednokolejný systém dokáže například propojit skladovací systémy v různých budovách skladu. Za tímto účelem se propojovací úsek mezi budovami obvykle navrhuje na most nebo do tunelu.

Ano, jednokolejné systémy pro manipulaci s materiálem jsou vybaveny řadou bezpečnostních prvků. Ty zahrnují fotobuňky, nárazníky a tlumiče pro hladký, stabilizovaný pohyb vozíků po okruhu. Kromě toho je obvod prostoru s vozíkovým dopravníkovým systémem oplocen, aby bylo zamezeno vstupu do prostoru, kde se pohybují vozíky, a případným nehodám způsobeným srážkami s lidmi nebo jinými stroji.

Zeptejte se odborníka